اخبار سایت

اجاره خانه در اراک

اجاره خانه در اراک

اجاره خانه در اراک

اجاره وفروش ملک در اراک وحومه توسط بهترین کارشناسان و تیمی مجرب ، و با سابقه بالا در زمینه املاک در استان مرکزی از افتخارات گروه مشاورین املاک بیشه می باشد. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

08633673541 -08634064117 -08633690419

09183642024

 

اجاره خانه در اراک

مهم‌ترین عمل در اجاره کردن مکان و فضایی، بستن قرارداد اجاره بین طرفین است. این قرارداد باید به صورت قانونی بین طرفین بسته شود. متأسفانه بسیاری از افراد این عمل را بی‌اهمیت فرض می‌کنند و به فرد مقابل خود به صورت کامل اعتماد می‌کنند و همین اعتماد در آینده موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. در نتیجه، حتی اگر اجاره‌نامه‌ای را با افراد نزدیک و آشنای خود می‌بندید، آن را به صورت قانونی پیگیری کنید و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید تا در آینده مسائلی کوچک موجب دل‌چرکین شدن طرفین از یکدیگر نشود.

قرارداد اجاره را اجاره‌نامه می‌نامند. این قرارداد بین صاحب ملک و اجاره‌کننده بسته می‌شود و رابطه موجر و مستأجر را به صورت قانونی مشخص می‌کند. به صاحب ملک موجر و به اجاره‌کننده مستأجر گفته می‌شود. اجاره‌نامه در واقع تعهدی است که طرفین به یکدیگر می‌دهند تا در صورت بروز اختلافات به آن مراجعه کنند.

در قرارداد اجاره مشخصات موجر و مستأجر، میزان اجاره‌بها، مدت اجاره، چیزی که اجاره می‌شود و شرایط موجر و مستأجر درج می‌شود.

اجاره خانه در اراک

 

مشخصات مستأجر و موجر
در وارد کردن اطلاعات مربوط به موجر و مستأجر دقت کافی را به عمل آورید. از مدارکی که طرف مقابل شما ارائه می‌دهد، اطمینان حاصل کنید. گاهی ممکن است افراد با مدارک جعلی به بستن قرارداد اقدام کنند. پس همیشه صحیح بودن اطلاعات را بررسی کنید.

مدت اجاره
یکی از مواردی که در اجاره‌نامه ذکر می‌شود، مدت زمان اجاره است. بعد از اتمام مدت اجاره، مستأجر موظف است ملک را تخلیه کند. علاوه بر این، موجر نمی‌تواند قبل از این زمان، مستأجر را مجبور به تخلیه ملک کند. متأسفانه بسیاری از مشکلات بین موجر و مستأجر از همین مورد نشات می‌گیرد. به همین دلیل، هر گونه نکته‌ای در این زمینه به فکرتان می‌رسد با یکدیگر مطرح کنید و در قرارداد اجاره به ثبت برسانید.

اصولا مستأجر تا یک هفته بعد از مدت زمان تعیین شده در اجاره‌نامه، زمان دارد تا ملک را تخلیه کند. در صورتی که این مدت زمان طولانی‌تر شود، موجر می‌تواند مورد را به صورت قانونی پیگیری کند و مستأجر را با قانون رو به رو کند. به همین علت، با نزدیک شدن به پایان زمان اجاره، بهتر است برای پیدا کردن ملک یا خانه‌ای جدید اقدام کنید تا با فرارسیدن این زمان، بدون دغدغه وارد ملک یا خانه جدید شوید.

 

نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که در قانون این حق به مستأجر داده شده است که در صورت تمایل به تخلیه ملک یا خانه، می‌تواند اجاره‌بهای یک ماه دیگر را به موجر پرداخت کند و ملک را تخلیه کند. متأسفانه در این زمینه برابری بین دو طرف وجود ندارد. گاهی ممکن است موجر نخواهد ملکش زودتر از مدت زمان تعیین شده تخلیه شود؛ زیرا همان گونه که پیدا کردن ملک یا خانه برای مستأجر کاری سخت است، پیدا کردن مستأجر هم برای موجر عملی سخت است! بنابراین، اگر نمی‌خواهید چنین موردی برای ملک شما پیش‌ بیاید، آن را در اجاره‌نامه ذکر کنید.

اجاره خانه در اراک

اجاره‌بها
در اجاره‌نامه، مبلغی را که بین طرفین توافق می‌شود و باید در زمان مشخصی از طرف مستأجر پرداخت شود، اجاره‌بها می‌گویند. در تعیین اجاره‌بها مواردی مانند امکانات ملک، دسترسی‌های شهری آن، وجود آسانسور (در ساختمان‌ها)، سن بنا، سطح فرهنگی و اجتماعی محله، منطقه و ناحیه، دسترسی به لوازم حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس و … مؤثر هستند و هر چه این امکانات بیشتر باشد، مبلغ اجاره‌بها بیشتر می‌شود؛ بنابراین، در هنگام تعیین اجاره‌بها به این امکانات توجه کنید و دقت کنید تا پولی اضافه در برابر چیزی که وجود ندارد، از شما اخذ نشود.

اجاره خانه در اراک

 

در صورتی که مستأجر، اجاره‌بها را به موقع پرداخت نکند و یا آن را به طور کلی پرداخت نکند، موجر می‌تواند بدهی مستأجر را از ودیعه یا رهن بگیرد و پس از پایان مدت زمان اجاره، ودیعه را با کسر بدهی‌ها به مستأجر برگرداند.

تعیین اجاره‌بها یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد اجاره است و دقیقا بخشی است که بسیاری از افراد بر سر آن به توافق نمی‌رسند.

در نوشتن قرارداد اجاره به جزییات توجه کنید
متأسفانه در کشور ما قراردادها به صورت کلی نوشته می‌شوند و جزییات قرارداد، با دقت در آن بیان نمی‌شود. همین امر ممکن است موجب بروز اختلافاتی شود. بهتر است هر چیزی که ممکن است در آینده موجب بروز اختلافاتی شود، از قبل پیش‌بینی شود و در اجاره‌نامه درج شود تا در آینده هر کدام از طرفین ادعایی در مورد آن نداشته باشند.

 

اجاره خانه در اراک

 

در این راستا می‌توانید از بنگاه‌داران و مشاوران حقوقی کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا مشکلاتی را که اصولا در بستن قرارداد اجاره پیش می‌آید، به شما توضیح دهند. پس بهتر است تمام زوایا را در نظر بگیرید و آینده را به درستی پیش‌بینی کنید!

همیشه از بستن قرارداد توافقی جدا خودداری کنید و با پرداخت هزینه‌ای اندک، سندی رسمی در دفترخانه‌ها تنظیم کنید.

دقت به مفاهیم به کار برده شده در اجاره‌نامه
علاوه بر توجه به جزییات، نکته مهم دیگر اطلاع پیدا کردن از مفاهیمی است که در قرارداد اجاره به کار می‌رود. اگر در اجاره‌نامه شما کلماتی نوشته شده است که معنای آن را به صورت دقیق نمی‌دانید، از مشاوره حقوقی و بنگاه‌داران کمک بگیرید.

از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید
متأسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم بستن قرارداد اجاره کاری آسان است و نیاز به دانش خاصی ندارد؛ اما این فکر اشتباه است. هر کاری متخصص خود را دارد و بهتر است برای انجام درست و صحیح آن از متخصصان کمک گرفته شود.

دو شاهد برای امضای سند اجاره
اگر دو شاهد اجاره‌نامه شما را امضا کنند، راحت‌تر می‌توانید موارد قانونی را پیگیری کنید. در صورتی که دو شاهد اجاره‌نامه را امضا کنند، در هنگام بروز نقض مفاد اجاره‌نامه، نیازی به مراجعه به دادگاه‌های عمومی نخواهد بود. بلکه طرفی که ناراضی است، می‌تواند با ارائه اجاره‌نامه به شورای حل اختلاف محلی مورد شکایت خود را بررسی کند.

برای بازپس‌گیری ودیعه یا رهن زمان تعیین کنید
اگر مستأجر هستید ملکی را اجاره کرده‌اید، حتما مبلغی را به عنوان رهن یا ودیعه، بعد از بسته شدن قرارداد، به موجر داده‌اید. پس از پایان مدت زمان اجاره، موجر موظف است ودیعه را تمام و کمال و در زمان مشخص به مستأجر بازپس دهد. ممکن است این مدت زمان طول بکشد؛ بنابراین، در قرارداد اجاره‌نامه در مورد زمان دقیق پس گرفتن ودیعه به توافق برسید و آن زمان را در قرارداد ذکر کنید. علاوه بر این، برای تأخیر موجر در پس دادن ودیعه تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل آورید.

 

همان گونه که موجر می‌تواند در صورت تأخیر پرداخت اجاره‌بها، جریمه‌ای تعیین کند، مستأجر هم می‌تواند برای تأخیر بازپرداخت ودیعه جریمه تعیین کند. اگر قرار است چنین جریمه‌ای به توافق برسد، باید در قرارداد اجاره درج شود. علاوه بر این، میزان جریمه تعیین شده باید معقول باشد تا بتوان آن را به صورت قانونی پیگیری کرد.

سلامت لوازم قید شده در اجاره‌نامه را بررسی کنید
برخی از ملک‌ها دارای لوازمی هستند که در اجاره‌نامه قید می‌شوند. به عنوان مثال، برخی از خانه‌های اجاره‌ای دارای موکت، کولر و … هستند. قبل از بستن قرارداد از سلامت موارد ذکر شده در اجاره‌نامه اطمینان حاصل کنید؛ زیرا در صورت خرابی، موجر می‌تواند ادعا کند که وسیله را سالم در اختیار شما قرار داده است و خسارت را از شما بگیرد.

در صورتی که مدت زمان طولانی از عمر مصرف لوازم قید شده در قرارداد اجاره گذشته باشد، مستأجر و موجر می‌توانند برای تعمیر آن‌ها استثنائاتی قائل شوند.

قرارداد اجاره، سندی دوطرفه است
حتما تمام متن اجاره‌نامه را دقیق بخوانید؛ چه آن متونی را که تایپ شده است و چه آن متونی که در همان لحظه نوشته می‌شود. اجاره‌نامه سندی دوطرفه است و نباید در آن قید شود که یکی از طرفین می‌تواند حق و حقوق بیشتری از دیگری داشته باشد و به صورت سرخودانه تصمیم بگیرد.

 

گاهی ممکن است در قرارداد اجاره مواردی ذکر شود که به یکی از طرفین قدرت بیشتری دهد. اصولا این موارد با جملات قانونی و به زبان آن‌ها نوشته می‌شود و ممکن است یکی از طرفین با بازی با کلمات قانونی، حق و حقوق خود را بیشتر از آن چه هست، کند. پس حواستان به این موارد باشد! بنگاه‌داران و مشاوران حقوقی باتجربه به خوبی با این موارد آشنایی دارند؛ پس بهتر است از آن‌ها کمک بگیرید.

 

اجاره خانه در اراک

 

قبل از دریافت ودیعه هیچ فرمی را مبنی به دریافت آن امضا نکنید

گاهی به علت اعتمادی که بین موجر و مستأجر ایجاد می‌شود و البته ویژگی اکثر ما ایرانی‌ها یعنی دست و دل‌بازی و تعارفی بودن، دو طرف فرم‌هایی را مبنی بر همین اعتماد امضا می‌کنند. تا زمانی که ودیعه را به صورت تمام و کمال دریافت نکردید، هیچ بندی را مبنی بر دریافت ودیعه امضا نکنید.

ملکی را اجاره کنید که تا شروع زمان اجاره شما تخلیه شده باشد

ممکن است در ملکی که شما اجاره کرده‌اید، مستأجری وجود داشته باشد و به دلایل مختلفی از جمله پیدا نکردن ملک یا خانه جدید، پرداخت نکردن ودیعه کامل توسط موجر و … ملک تخلیه نشود. در این زمان شما بلاتکلیف می‌مانید.

اجاره خانه در اراک

 

پس بهتر است از تخلیه کامل ملک یا خانه در زمان تعیین شده مطمئن شوید.

دریافت رسید پرداخت‌های مشترک ساختمان

در صورتی که پرداخت‌هایی در ساختمان انجام می‌شود و مدیر ساختمان مسئول جمع‌آوری و پرداختن آن‌ها است، در ازای پرداخت مبالغ رسیدی معتبر از مدیر ساختمان دریافت کنید تا در آینده کسی نتواند ادعا کند که شما هزینه‌های مشترک ساختمان را پرداخت نکرده‌اید.

از سند مالکیت موجر مطمئن شوید

شما باید قبل از بستن قرارداد اجاره‌نامه، سند مالکیت معتبر صاحب ملک را ببینید. این حق شما است.

از پذیرفتن چک شخصی خودداری کنید

متأسفانه بسیاری از مستاجران برای پرداخت ودیعه چک شخصی به موجر می‌دهند و یا موجر در هنگام پس دادن ودیعه، این کار را می‌کند. این عمل دردسرهای زیادی به همراه دارد. ممکن است چک بی‌محل باشد. ممکن است چک پاس نشود و … . در نتیجه در هنگام بستن قرارداد از گرفتن چک شخصی جدا خودداری کنید.

اجاره خانه در اراک

شرایط استفاده از مورد اجاره

یکی از مواردی که بسیار اتفاق می‌افتد این است که مستأجر، از مورد اجاره استفاده دیگری به غیر از کاربری آن می‌کند. بسیار اتفاق افتاده که از ملک مسکونی استفاده تجاری شده است! این امر بسیار رایج است؛ بنابراین، حتما کاربری ملک خود را در قرارداد تعیین کنید تا در صورتی که مستأجر استفاده غیرقانونی از آن کرده باشد بتوانید از او شکایت کنید و به صورت قانونی مورد را پیگیری کنید.

پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان

دو نوع تعمیرات در ساختمان وجود دارد:

  • تعمیرات جزیی: هزینه تعمیرات جزیی مانند تعویض لامپ و… با مستاجر است.
  • تعمیرات اساسی: هزینه تعمیرات اساسی مانند رنگ‌آمیزی ساختمان و… با موجر است.

جمع‌بندی

  • هر گونه وعده و وعید را در قرارداد اجاره ذکر کنید.
  • تمام مدارک مربوط به هویت موجر و مستأجر را بررسی کنید.
  • در صورتی که وسیله موجود در ملک را احتیاج ندارید، قبل از بستن قرارداد به موجر اطلاع دهید و آن را از قرارداد حذف کنید.
  • بهترین عمل در بستن قرارداد این است که تمام موارد را با مشاوره حقوقی در میان بگذارید و تمام مدارک و لوازم و… را پیش از امضای قرارداد بررسی کنید.
  • دو نسخه اجاره‌نامه تنظیم کنید. یکی برای موجر و دیگری برای مستأجر!
  • پس از اتمام قرارداد، حتما لاشه آن را از موجر دریافت کنید.
  • ضمانت اجرای تخلف از قرارداد تنظیم کنید تا در صورت رعایت نشدن شروط قرارداد بتوانید آن‌ها را به صورت قانونی پیگیری کنید.
  • برای پرداخت شارژ ساختمان به توافق برسید.
  • برای تعیین قیمت اجاره می‌توانید از قیمت‌گذاران راهنمایی بگیرید.
  • بهتر است برای اجاره‌نامه خود کد رهگیری دریافت کنید.

اجاره خانه در اراک

 

دیدگاهتان را بنویسید