اخبار سایت

خرید خانه در اراک

خرید خانه در اراک

خرید خانه در اراک

اجاره وفروش ملک در اراک وحومه توسط بهترین کارشناسان و تیمی مجرب ، و با سابقه بالا در زمینه املاک در استان مرکزی از افتخارات گروه مشاورین املاک بیشه می باشد. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

08633673541 -08634064117 -08633690419

09183642024

خرید خانه در اراک

 

به ‌منظور تأمین بودجه برای خرید خانه تنها قیمت آن ملاک نیست. بلکه هزینه جانبی خرید خانه هم به آن اضافه می‌شود. در مراحل خرید خانه هزینه‌های اضافی چون هزینه انتقال سند و هزینه اثاث‌کشی و مالیات، هزینه دفترخانه و … را نیز باید بپردازید.

خرید خانه عموماً در بازه‌ای 1 تا 1.5 ماه پس از انتخاب و معامله آن تکمیل می‌شود و علاوه بر قیمت ملک شما در هر مرحله باید هزینه‌ای را جداگانه بپردازید. در صورت تمایل به سکونت در آن نیز هزینه اثاث‌کشی و دردسرهای آن را نیز باید پیش‌بینی کنید. بنابراین در زمان تخمین بودجه برای خرید خانه این موارد را نیز باید در نظر بگیرید.

خرید خانه در اراک

مراحل خرید خانه
پس از انتخاب ملک مورد نظر باید به آژانس املاک برای عقد قرارداد مراجعه کنید.
در این مرحله بین شما و فروشنده توسط مشاور املاک مجاز مبایعه ‌نامه تنظیم می‌شود و ملک موردنظر به نام شما با کد رهگیری منحصر به ‌فرد در سامانه ثبت املاک کشور ثبت می‌شود.
در این مرحله از مراحل خرید خانه باید طبق توافق طرفین حداقل یک ‌سوم مبلغ کل خانه را به فروشنده بپردازید. ضمن آنکه حق کمیسیون مشاور املاک نیز در همین زمان معمولاً از شما اخذ می‌شود.

خرید خانه در اراک

  • در ادامه با توجه به تاریخ تعیین‌ شده توسط طرفین یک ‌سوم الباقی مبلغ کل ملک را باید پرداخت کرده و در ازای آن کلید ملک را از فروشنده دریافت کنید.
  • در ادامه مراحل خرید خانه در زمان انتقال سند نیز با مراجعه به دفتر اسناد رسمی نسبت به ثبت آن اقدام کنید. مابقی مبلغ ملک را در این مرحله باید پرداخت کنید همچنین نیمی از هزینه دفترخانه و هزینه انتقال سند را باید بپردازید و جزو هزینه جانبی خرید خانه هستند.

 

حق کمیسیون مشاورین املاک

  • یکی دیگر از موارد هزینه جانبی خرید خانه پرداخت حق کمیسیون مشاور املاک است.
  • این مبلغ با توجه به اطلاعیه رسمی اتحادیه مشاورین املاک هرساله به‌صورت ثابت تعیین می‌شود.
  • آگاهی از تعرفه رسمی آن برای جلوگیری از دریافت مبالغ بیشتر توسط آژانس‌های املاک ضروری است.
  • حق کمیسیون مشاور املاک معمولاً در زمان تنظیم مبایعه ‌نامه از مراحل خرید خانه از شما اخذ می‌گردد.
  • در خصوص خرید و فروش معاملات ملک حق کمیسیون به روش زیر محاسبه می‌شود:

در معاملات ملکی باارزش زیر 500 میلیون تومان برای حق کمیسیون املاک باید 0.5 درصد ارزش ملک را بپردازید. علاوه بر آن 9 درصد کل حق کمیسیون را نیز بابت مالیات بر ارزش‌افزوده باید پرداخت کنید. به‌عنوان‌مثال اگر ارزش ملک 300 میلیون تومان باشد با فرمول فوق 1.5 میلیون تومان هزینه کمیسیون مشاور املاک می‌شود. ضمن آنکه 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده آن 135 هزار تومان است که در کل باید 1 میلیون و 635 هزار تومان هرکدام از طرفین معامله بابت حق کمیسیون مشاور املاک بپردازند.

 

در معاملات ملکی باارزش بالای 500 میلیون تومان حق کمیسیون مشاور املاک تا 500 میلیون اول با 0.5 درصد و الباقی با 0.25 درصد به‌علاوه 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده محاسبه می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر ارزش ملک مورد معامله 900 میلیون تومان باشد 500 میلیون آن با 0.5 درصد و 400 میلیون مانده با 0.25 درصد محاسبه می‌شود. بدین ترتیب شما برای این ملک باید 3.5 میلیون تومان به‌عنوان حق کمیسیون املاک بپردازید. علاوه بر آن 315 هزار تومان بابت 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده به این مبلغ اضافه می‌گردد. درنهایت مبلغ کل آن جمعاً 3 میلیون و 815 هزار تومان می‌شود.

 

هزینه انتقال سند

  • برای نقل‌ و انتقال سند خانه باید به هزینه‌های خود هزینه دفترخانه را نیز اضافه کنید.
  • جهت محاسبه هزینه انتقال سند در دفتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه دفترخانه باید قیمت ملک که ارزش آن را اداره دارایی اعلام می‌کند را در اختیار داشته باشید.
  • از مدارکی که برای نقل‌وانتقال سند ملک و هزینه دفترخانه از شما در دفتر اسناد رسمی گرفته می‌شود برگه مفاصا حساب مالیات نقل ‌و انتقال از اداره دارایی است.
  • پس از دریافت این برگه از اداره دارایی کافی است مبلغی که دارایی برای ملک شما تعیین کرده را به دفترخانه اعلام کرده تا هزینه انتقال سند و هزینه دفترخانه را برایتان مشخص کند.
  • همچنین سیستم آنلاین محاسبه هزینه دفترخانه را با جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید بیابید.

مدارکی که برای انتقال سند باید همراه داشته باشید

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده، سند مالکیت، بنچاق ملک، گواهی پایان کار، گواهی پرداخت مالیات نقل‌وانتقال، استعلام ثبتی، صورت‌مجلس تفکیکی، کد پستی و کد ملی خریدار و فروشنده، کپی مبایعه‌نامه و یا قرارداد به همراه کد رهگیری و آخرین قبض‌های پرداخت‌شده مربوط به ملک.
  • استعلام‌های شهرداری، دارایی و… بر عهده صاحب سند و فروشنده است و در‌‌ همان زمان مراجعه اولیه به دفتر اسناد رسمی دریافت می‌شود.
  • بهتر است برای جلوگیری از ضرر احتمالی، بدهی‌های مربوط به قبوض آب، برق، گاز و تلفن را قبل از انتقال سند بررسی کرده و از تسویه کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • البته تمام مبالغ فوق بر اساس خانه‌هایی که بدون وام واگذار می‌شوند محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • توجه داشته باشید که هزینه انتقال سند رهنی در دفاتر اسناد رسمی بر اساس کل بازپرداخت مبلغ وام محاسبه می‌شود. به‌طور مثال شما ممکن است 50 میلیون تومان وام روی ملک موردنظر گرفته باشید اما درنهایت باید 100 میلیون تومان به بانک بازگردانید. برای پرداخت هزینه دفترخانه 50 میلیون سود بانکی که باید در سال‌های آتی بپردازید نیز به ارزش ملک موردنظر افزوده خواهد شد و بر اساس آن از شما هزینه انتقال سند دریافت می‌شود.

خرید خانه در اراک

 

دیدگاهتان را بنویسید